Pages

Thursday, August 19, 2010

Persoalan: Anjing, Najis Atau Tidak..???


Sumber hukum Islam tidak sekadar al-Qur'an bahkan Hadis juga.

Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Sucinya tempat air seseorang di antara kamu bila dijilati anjing adalah dibasuh tujuh kali, basuhan pertama dengan air tanah." Dikeluarkan oleh Muslim.
Menurut riwayat at-Tirmidzi: "Basuhan terakhir atau permulaan."

Menurut Imam Malik rahimahullah, anjing tidak najis sebab bagaimana boleh dikatakan najis padahal Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam mengharuskan berburu binatang dengan anjing..??? Dan menurut Imam Malik lagi, hadis di atas itu bukan bermaksud najis, tetapi ianya merupakan ibadah berbentuk taabudiyyah.

Menurut para ulama madzhab Syafi'i pula, anjing itu najis. Sebab hadis berkenaan menyatakan air liur anjing itu wajib dibasuh dengan tujuh basuhan, dan salah satu basuhan dengan air tanah. Para ulama madzhab Syafi'i membuat perkaitan dengan hadis basuhan yang lain.

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: "Seorang Arab Badwi (pedalaman) datang lalu kencing di sudut masjid. Orang-orang (yang ada) sama-sama menengkingnya, lalu Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam melarang mereka. Setelah selesai kencing, Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan agar diambil setimba air lantas ditumpahkan pada bekas kencing itu." Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Berdasarkan hadis ini, air kencing itu najis sebab perlu dibasuh ke atasnya.

Cuba bayangkan, betapa mungkin anjing tidak najis, padahal perlu dibasuh tujuh kali basuhan dan satu basuhan dengan menggunakan air tanah...???

Kesimpulannya, dalam Madzhab asy-Syafi'i, anjing itu najis.

Apapun, kedua Imam Madzhab (Malik dan Syafi'i) setuju apabila sesuatu terkena jilatan anjing maka perlu dibasuh 7 kali.

Pendapat Imam Malik pun dikira kuat. Tetapi masih ada pertanyaan. Apakah jika anjing buruan tangkap binatang, binatang yg ditangkap itu perlu dibasuh..???

Sebab Imam Malik perlu ingat, walaupun beliau tidak menganggap anjing itu najis, tetapi beliau menganggap basuhan 7 kali bagi sesuatu yang terkena jilatan anjing sebagai taabudiyyah.

Maka, kena basuh juga kan!

Lalu, apakah perbezaannya lagi ini??

Melainkan perbezaan tanggapan sahaja sama ada najis atau tidak.

Wallahu a'lam bis shawab...

Rujukan:
1. al-Fiqh al-Manhaji 'ala Madzhab asy-Syafi'i.
2. Ibanatul Ahkam Syarh Bulughul Maram.