Pages

Wednesday, July 14, 2010

Siapa "Ulama"...??

Menurut saya, seorang alim salah seorang ulama. Ini kerana alim & ulama itu sama saja. Apa yang membezakan ialah "Alim", seorang (singular). "Ulama", ramai (plural). Terkadang bagi memuliakan seorang yang benar-benar dirasakan alim, maka "alim" tadi dipanggil "ulama" juga. Ini disebabkan penghormatan yang paling tinggi diberikan. Seolah-olah kealiman syeikh tadi menyamai dengan kealiman beberapa orang (lebih daripada 3 orang). Sepertimana kita sering mengucapkan salam "Assalamualaikum". "Kum" yang dibelakang itu bermaksud ramai, padahal kita hanya memberi salam kepada seorang sahaja. Namun, "Kum" itu bagi menunjukkan penghormatan kita kepada orang berkenaan bahawa menurut kita dia itu merupakan insan yang kita muliakan. Islam menggalakkan sifat hormat-menghormati. Jadi, tidak ada masalah jika kita mengucapkan salam "Assalamualaikum" dengan niat menghormati seseorang.

Seterusnya saya akan berkomentar pula mengenai "Ulama". Secara ringkas, ulama ialah:
1) Seorang alim yang mengetahui selok belok agama meliputi Akidah, Ibadah & Akhlak terutamanya.
2) Seorang alim yang mengetahui sumber-sumber hukum agama. Al-Qur'an, as-Sunnah, Ijmak & Qiyas.
3) Seorang alim yang tahu perkara-perkara yang diperselisihkan (Ikhtilaf) dalam berbagai madzhab, dan bersikap toleransi. Maksudnya, dia masih bermadzhab, namun tidak sampai menafikan madzhab-madzhab lain, bahkan bersikap memahami hujah berbagai madzhab. Orang alim ini juga tahu perkara-perkara yang disepakati sebagai BID'AH (DOLALAH). Dan turut menolak segala bid'ah yang menyesatkan.
4) Seorang yang benar-benar takut kepada Allah s.w.t.
5) Seorang yang dimuliakan oleh Allah s.w.t. di dunia ini & akhirat kelak.
6) Seorang yang sudah tahu nasikh mansukh, ijmak ulama, am & khas, mujmal mubayyan, mutlaq muqayyad, Tarjih, asbabun nuzul dan asbabul wurud, cara-cara qiyas, mengetahui semua ayat-ayat al-Qur'an dan hadis Rasulullah s.a.w. yang mengandungi hukum syariat Islam. Mengetahui Ushul al-Fiqh, Ulum al-Qur'an dan Ulum al-Hadith. Cukup ini sahaja sudah memadai seseorang itu dipanggil mujtahid. Dan mujtahid inilah yang biasa sekali digelar sebagai "Ulama".

Dikatakan "Ulama" ada yang baik dan buruk. Namun, saya tidak kenal mana-mana ulama yang buruk dalam Madzhab Syafi'e. Apapun, aliran dalam Islam sungguh banyak. Hanafi, Maliki, Syafi'i, Hanbali, Salafi, Syiah, Muktazilah, Khawarij, Qadariyyah dan lain-lain...
_______________________________________________

Wallahu a'lam bis shawab.

No comments:

Post a Comment