Pages

Wednesday, January 13, 2010

CINTA ITU BUTA (الحب اعمى)

PENGENALAN
Cinta sememangnya buta. Mengapa dikatakan begitu? Kerana seringkali kita mencintai apa yang jauh dari kita, apa yang dekat dari kita, apa yang tinggi dari kita, apa yang rendah dari kita, apa yang ada dari kita, apa yang tiada dari kita. Cinta…cinta…! Segala macam perkara kita cinta.

APA YANG DEKAT DARI KITA
Kita sangat mendukung dan menyedari apa yang dekat dari kita. Seperti kenalan, teman-teman dan sebagainya. Pada kita mereka sangat dekat dengan kita. Tetapi ada juga perkara yang dekat dengan kita iaitu kematian.

APA YANG JAUH DARI KITA
Kita sering berpandangan apa yang jauh dari diri kita. Yang ini sangat berkait rapat dengan kerinduan dan harapan. Kerinduan itu terhadap ibu bapa, ahli keluarga, teman lama yang kita rapat dengannya. Harapan pula, ada dikalangan manusia yang mengharapkan sesuatu yang jauh pada masa akan datang, seperti peniaga dan pelabur yang mengharapkan keuntungan pada masa hadapan, seorang pekerja yang mengharapkan kenaikan darjat dan pangkat pada masa hadapan, keinginan orang miskin untuk menjadi kaya pada masa akan datang dan sebagainya. Tetapi ada yang lebih jauh lagi yang kita rindukan dan menjadi harapan kita. Kita merindui Rasulullah saw yang sangat jauh(masa terdahulu) dari kita, sedang kita belum pernah melihatnya. Kita sangat mencintainya, sepenuh jiwa dan raga. Harapan yang jauh pula ialah kita sangat mengharapkan akhirat yang baik kelak buat diri kita, yakni syurga yang menjadi dambaan sekalian manusia.

APA YANG TINGGI DARI KITA
Mencintai kedudukan(darjat) dan pangkat. Mencintai pemimpin kita yang mulia dan baik(adil). Mencintai gaji atau upah yang tinggi. Tetapi tidak akan bangunan yang tinggi, yang mana kita sekadar mencintainya atau menyukainya apabila dilihat dari bawah sahaja, apabila kita berada di atasnya, kita mulai gayat; penuh ketakutan. Teringat kita terhadap Tuhan Yang Maha Esa dan Maha Tinggi yang menciptakan kita. Adakah kita mencintaiNya? Benarkah kita mencintaiNya? Tuluskah cinta kita kepadaNya? Sememangnya tidak dapat dinafikan memang ada dikalangan kita yang mencintaiNya dengan setulus hati. Sangat berharap pembaca mengekalkan rasa cinta kepadanya.

APA YANG RENDAH DARI KITA
Mencintai anak kecil. Mencintai remaja, belia, muda-mudi. Mencintai haiwan kecil seperti kucing, hamster dan lain-lain. Mencintai pekerja bawahan. Mencintai dan menyukai setem yang kecil (bagi penggemar setem). Juga seharusnya mencintai mata yang kecil, telinga, hidung, mulut, jari-jemari yang dikurniakan kepada kita oleh Allah swt dengan menggunakan sebaiknya.

APA YANG ADA DARI KITA
Mencintai ibu bapa, adik-beradik, dan suami/isteri tercinta. Mencintai kemahiran dan kebolehan yang ada pada diri kita. Itulah kurniaan Ilahi. Syukurlah kepada-Nya.


APA YANG TIADA DARI KITA
Mencintai harta atau wang yang banyak sedang ianya tiada pada diri kita. Cintailah keimanan jika belum merasa kemanisannya(belum ada dalam diri kita). Cintailah Tuhan walaupun kita tiada dapat melihat-Nya, melainkan di syurga kelak. Allah tetap melihat dan mengetahui apa yang kita kerjakan. Yakinlah Allah itu Esa dan tiada sekutu baginya.

No comments:

Post a Comment