Pages

Wednesday, January 13, 2010

Proses Penciptaan Dunia & Pengakhirannya

Kita setuju dgn teori big bang yang mana suatu letupan telah berlaku & mengembangkan alam yang menjadi semakin luas. Itulah caranya bagaimana proses penciptaan dunia.

Setelah alam tadi jadi semakin luas dikeranakan letupan tadi, maka proses peluasan alam akan terhenti & akan kembali semula menarik semua yang diperluaskan, dengan mengkontraksikannya semula. Sehinggalah ketika pengkontraksian tadi berlaku, bumi akan berlanggar dengan bulan atau planet-planet lain atau sebagainyalah.

Kalau ana hendak gambarkan pada antum (kamu sekalian), ianya seperti antum semua genggamkan tangan kanan antum kuat-kuat, kemudian buka semula genggaman antum tadi serta membayangkan proses letupan tadi, semakin meluaskan alam semesta, meluas, meluas & meluas. Kmdian antum genggam sekali lagi tangan kanan antum itu (secara perlahan-lahan). Itulah mggambarkan alam yang meluas akan dihancurkan semula. Mengecil semula... Wallahu a'lam.


Catatan:

1) Teori Big Bang telah diperkenalkan oleh Stephen W.Hawking dlm bukunya A Brief History of Time: From The Big Bang to Black Holes.

2) Tahun 1929: Edwin Hubble dapati kluster2 galaksi pd setiap arah berkembang meluas.

3) John Gribbin mnjelaskan pernyataan Stephen Hawking dlm suatu perjumpaan ahli2 kosmologi di Geneva pd tahun 1983, menunjukkan alam semesta akan mengalami proses runtuhan ke dalam, iaitu proses yang berlawanan dgn proses pgembangan sekarang.

Rujukan:
Kajian Tentang Al-Quran al-Karim & Al-Sunnah Nabawiyah karya Prof. Madya Dr.Musa bin Fathullah Harun.

Peringatan: Semua ayat di atas adalah hasil rumusan & ringkasan saya sendiri. Untuk maklumat yg lebih detail, silalah rujuk buku Dr.Musa. Sekian.

No comments:

Post a Comment