Pages

Saturday, June 26, 2010

Air Mustakmal

Air Mustakmal bermaksud air yang kurang daripada dua kullah yang telah digunakan untuk mengangkat hadas atau menghilangkan najis dan tidak berubah warna, bau dan rasanya. Apabila air mustakmal ini dicampurkan dengan air mustakmal lain sehingga mencapai dua kullah, maka ia kembali menjadi air mutlak yang suci lagi menyucikan. Dalil yang menjelaskan mengenai air dua kullah itu suci ialah hadis:

وَعَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: - إِذَا كَانَ اَلْمَاءَ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلْ اَلْخَبَثَ - وَفِي لَفْظٍ: - لَمْ يَنْجُسْ - أَخْرَجَهُ اَلْأَرْبَعَةُ, وَصَحَّحَهُ اِبْنُ خُزَيْمَةَ. وَابْنُ حِبَّانَ.

Maksudnya:
Daripada Abdullah bin Umar r.a. berkata: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Jika air tersebut sebanyak dua kullah, maka ia tidak kotor. Dalam riwayat lain (Abu Daud) menggunakan lafaz: Tidak najis. Dikeluarkan oleh Empat Imam- Abu Daud, at-Tirmidzi, An-Nasa’ie dan Ibnu Majah. Dinilai Sahih oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban.

Ukuran dua kullah ialah 500 kati Baghdadi dan ia menyamai 192.876 kg. Ia juga menyamai satu seperempat (1 ¼) hasta empat persegi tinggi, lebar dan dalam. Atau 13 tin minyak tanah atau 230 liter.

Air Mustakmal tidak najis. Ini berdasarkan hadis Jabir bin Abdullah yang telah diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim:

جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - يَعُودُنِى ، وَأَنَا مَرِيضٌ لاَ أَعْقِلُ ، فَتَوَضَّأَ وَصَبَّ عَلَىَّ مِنْ وَضُوئِهِ

Maksudnya:
Rasulullah s.a.w. datang ziarah untuk bertanyakan keadaanku. Ketika itu aku sakit dan tidak sedar. Lalu baginda berwuduk dan mencurahkan air wuduknya ke atas aku.

Sekiranya air wuduk tersebut tidak suci (najis), nescaya Baginda tidak akan mencurahkannya ke atas Jabir.

Dalil yang menjelaskan mengenai kedudukan air mustakmal tidak boleh digunakan untuk bersuci seperti berwuduk atau mandi ialah hadis Nabi s.a.w. yang telah diriwayatkan oleh Muslim. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda:

« لاَ يَغْتَسِلُ أَحَدُكُمْ فِى الْمَاءِ الدَّائِمِ وَهُوَ جُنُبٌ ». فَقَالَ كَيْفَ يَفْعَلُ يَا أَبَا هُرَيْرَةَ قَالَ يَتَنَاوَلُهُ تَنَاوُلاً.

Maksudnya:
Janganlah seseorang kamu mandi dalam air yang bertakung iaitu air tenang yang tidak bergerak, sedang dia dalam keadaan junub. Lalu para sahabat bertanya kepada Abu Hurairah: Wahai Abu Hurairah, bagaimana caranya ( untuk mandi dengan air tersebut)? Jawab Abu Hurairah: Ia menyelam dalamnya dengan satu selaman (sekaligus, lalu berniat angkat hadas besar).

Hadis ini menunjukkan bahawa mandi dalam air tersebut menjadikan ia tidak menyucikan lagi (tidak boleh lagi digunakan untuk bersuci). Sekiranya ia tidak memberi makna tersebut, nescaya Rasulullah s.a.w. tidak melarang berbuat demikian.
____________________________________________

Rujukan:
1. Pendidikan Islam 1. Dr. Musa bin Fathullah Harun.
2. Fiqh Manhaji Ala Mazhab Syafie.
3. Idaman Penuntut.

No comments:

Post a Comment