Pages

Saturday, June 26, 2010

Bid'ah Hasanah


Hujah utama ulama yang mengatakan bahawa adanya bid'ah hasanah ialah dengan usaha mereka mengumpulkan hadis-hadis yang bersangkutan.

Kumpulkan hadis-hadis tentang bid'ah:

1)
عن أَبي نَجيحٍ العِرباضِ بنِ سَارية رضي الله عنه ، قَالَ رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم ، وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ ؛ فإنَّ كلَّ بدعة ضلالة . رواه أَبُو داود والترمذي ، حديث حسن صحيح.

Maksudnya: Abu Najih al-Irbadh bin Sariyah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Dan hendaklah kamu berhati-hati dari segala perkara-perkara baru. Sesungguhnya, setiap bid’ah itu sesat. Riwayat Abu Dawud dan Tirmidzi. Hadis Hasan Sahih.

2) ، وكلُّ بدْعة ضلالة وكل ضلالة في النار
Maksudnya: Semua bid’ah adalah sesat, dan semua yang sesat akan ke neraka... (Riwayat Muslim + Riwayat an-Nasa'i)


Dua hadis ini kelihatan menolak bid'ah (perkara-perkara baru) secara mutlak tanpa membataskan sama ada baik atau buruk. Mari kita renungi pula hadis seterusnya.
______________________________________

3) قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من احدث في امرنا ما ليس منه فهو رد - رواه البخاري في الصحيح
Maksudnya: Barangsiapa yang melakukan suatu pekerjaan dalam hal agama akan tetapi ternyata tiada dasarnya dalam agama, maka ianya tertolak (batal /rosak/ tidak diterima).
Riwayat Bukhari.

4) وفي رواية لمسلم [ من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد ]
Maksudnya: Siapa yang melakukan suatu amalan yang tiada (kaitan) dalam urusan ini (agama) maka ianya tertolak. Riwayat Muslim.

Dua hadis (3 & 4) ini pula seakanmengkhususkan hadis pertama dan hadis kedua. Iaitu bid'ah dalam urusan agama.
_________________________________________

Kalau sudah masuk urusan agama ini bermaksud, pengertian tentang semua bid'ah sesat ini akan dikhususkan lagi, iaitu dengan hadis:

5)
عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : مَنْ سَنَّ فِى الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا وَلاَ يَنْقُصُ مِنْ أُجُورِهِمْ شَىْءٌ وَمَنْ سَنَّ فِى الإِسْلاَمِ سُنَّةً سَيِّئَةً فَعُمِلَ بِهَا بَعْدَهُ كُتِبَ عَلَيْهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا وَلاَ يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَىْءٌ .

Maksudnya: Daripada Jarir bin Abdullah, katanya: Rasulullah s.a.w. pun bersabda: Barangsiapa dalam (AGAMA) Islam yang melakukan suatu sunnah (perjalanan/pekerjaan) yang baik, maka ia akan mendapat pahala dirinya dan pahala orang-orang yang mengikutinya tanpa berkurang sedikit pun. Dan barangsiapa dalam Islam yang melakukan suatu sunnah yang jelek (jahat), maka ia akan mendapat dosa dirinya dan dosa orang-orang yang mengikutinya tanpa berkurang sedikit pun. Hadis Sahih, Riwayat Muslim.

- Bid'ah Hasanah dikenali juga sebagai Sunnah Hasanah.

Maka, jelas...daripada semua hadis yang kita bentangkan di sini bahawa bid'ah yang sesat sahaja yang akan melemparkan pelakunya ke dalam api neraka. Adapun bid'ah yang baik semata-mata mahu mendapatkan keredhaan Allah s.w.t., maka akan mendapat ganjaran pahala daripada Allah s.w.t. Insya Allah.

Adapun lafaz Nabi s.a.w.: "Semua bid'ah sesat."
Bermaksud, kebanyakan bid'ah itu memang sesat, jika tiada dasarnya dalam agama. Namun, ada juga yang baik (diperakui oleh syarak).

Kesimpulannya: Hadis 1 & 2 itu umum, lalu dikhususkan oleh Hadis 3 & 4....Hadis ke 3 & 4 masih umum juga, lalu dikhususkan oleh Hadis yg ke-5...Jadi, bid'ah terbahagi kepada dua:
(1) Bid'ah Hasanah/ baik dan (2) Bid'ah Sayyiah / Buruk.

2 Jenis bid'ah:
1. Hasanah.
2. Sayyiah.

Kedua jenis bid'ah ini sebenarnya tidak salah untuk diperincikan lagi dengan membahagikan ia kepada 5:
1. Wajib. (hasanah)
2. Sunat. (hasanah)
3. Harus.
4. Makruh. (sayyiah)
5. Haram. (sayyiah)

Wallahu a'lam bis shawab...Sungguhpun begitu, ana tetap toleran dengan mereka yang kata bahawa bid'ah hasanah itu tiada. DAN HADIS PERTAMA DGN KEDUA SAMA SEKALI TIDAK BOLEH DITAKHSHIS (dikhususkan)... ini menurut beberapa kawan ana. ________________________________________

Rujukan:
1. Itqan ash-Shan'ah fi Tahqiq Makna al-Bid'ah.
2. Liku-liku Bid'ah dan Masalah Khilafiyyah.

No comments:

Post a Comment